top of page

CUNY Startups' New Venture Accelerator

  • Forfatterens bilde:  Wilhelmsen
    Wilhelmsen
  • 7. aug.
  • 2 min lesing
Logoen til CUNY Startups

I januar 2025 ble vi invitert til å være en del av CUNY Startups sin akselerator. Programmet varte i totalt ti uker der vi fikk oppfølging av utfordringer av mentorer. Det hele endte med en pitchekonkurranse foran et livepublikum og et utvalgt dommerpanel.

Logoen til programmet New Venture Accelerator 2

CUNY Startups er en del av City University of New York (CUNY). Målet deres er å forbedre den sosiale mobiliteten til CUNY-studenter dramatisk gjennom entreprenørskap, og samtidig stimulere til næringslivsvekst og økonomisk utvikling i New York City.

De ble lansert i 2014 som et CUNY-program for å tilby sentrale entreprenørskapsressurser til alle 270 000 studentene på tvers av de 25 skolene CUNY består av. De har lokalene sine på Baruch College, som er ett av elleve masterprogramskoler innenfor CUNY-systemet.

Gjennom tre programmer, New Venture Accelerator 1 (NVA1), New Venture Accelerator 2 (NVA2) og CUNY Clash, legger de tilrette for at studenter fra ulike bakgrunner får engasjere seg på en bred og meningsfull arena. Studenter lærer ferdighetene de trenger for å lage seg en karriere ved å kombinere undervisning, mentorordninger og øving.

Petter inni en cut-out av en lyspære

Reddiksen ble invitert til å delta i NVA2 etter en søknads- og demoprosess. NVA2 er ment for startups som allerede har en MVP (minimum viable product) å vise til, og som er klare for å ta steget mot lansering. Da vi startet i januar, ble vi tildelt en hovedmentor som ledet en gruppe av øvrige mentorer. Hver uke hadde vi en workshop på Baruch College samt et videomøte med mentorene våre der vi både stilte spørsmål og ble utfordret på flere aspekter ved forretningsideen vår.

Logoen til Lawrence N. Field Center for Entrepreneurship

Hver fredag møtte Petter opp på Lawrence N. Field Center for Entrepreneurship på Baruch College i New York for å delta på workshops. Noen av workshoppene handlet om å dykke dypere inn i hva den spesifikke markedsstrategien vår er og hvilke finansieringsmuligheter vi ser for oss å strekke oss etter. Andre ganger handlet det om hvordan vår interne økonomiske struktur ser ut og kan se ut i fremtiden, og på den måten projisere fremtidig vekstpotensiale. Kostnader og inntekter ble satt i kalkyler for å teste ulike teorier, blant annet.

Petter som holder opp diplomet fra da vi vant publikumsprisen på pitchday
Petter tok imot publikumsprisen under Pitch Day i New York.

I tillegg til at vi jobbet med ulike temaer, var det et overordnet mål å utforme et såkalt pitchdeck på tvers av alle disse ti ukene. Et pitchdeck er en presentasjon, ofte i PowerPoint-format, som forklarer hva forretningsideen er, hvilket problem startupen forsøker å løse, og gjør det klart for eventuelle potensielle investorer hvordan startupen har tenkt til å oppnå en bærekraftig økonomi. Utover pitchdecket, ble vi også utfordret til å lage en kort videosnutt der vi forklarer de viktigste punktene på under to minutter. Under selve pitchekonkurransen sto Petter foran et dommerpanel med pitchedecket på skjermen bak seg og fortalte engasjert om Reddiksen og hva vi drømmer om å oppnå. Vi gikk ikke til topps hos dommerne, men publikummet i salen stemte oss frem som deres favoritt!

 
 
bottom of page